“20 Kitchen Scenes – Point Of No Return” – “Afgrund 09”, Kunsthallen Brandts

For tiden kører afgangsudstillingen fra Det Fynske Kunstakademi, “Afgrund 09” på Kunsthallen Brandts. Mit afgangsværk hedder “20 Kitchen Scenes – Point Of No Return” og omhandler science-fiction genren eller rettere; det handler om køkkenscenerne fra 20 rumskibs science-fiction film gennem 40 års filmhistorie.

Kort fortalt har jeg affotograferet køkkenscenerne i 20 science fiction film med et Polaroid kamera. Alt fra ”Rumrejsen – 2001” af Stanley Kubrick til ”Alien – Den 8. Passager” af Ridley Scott. Alle klassikerne er der såvel som de mere ukendte inden for genren. Udgangspunktet har været, at filmene skulle overholde nogle enkle regler.

Efter nogen tids research på projektet, fandt jeg ud af, at der altid i disse rumskibsfilm er en køkkenscene, hvor hele rumskibets besætning mødes. Det er f.eks. her, at de mødes til et måltid mad efter mange måneders rumrejse i kryo-stasis (nedfrysning). Eller det er her, at den nye mand/kvinde i besætningen skal introduceres. Det er også her, at der er briefing omkring, hvor tæt besætningen er på en given planet, Jorden eller eventuelt hvorfor de har undveget en ellers planlagt kurs.

Alt dette sker ved køkkenbordet. Og dette sker altid inden for filmens første 20-30 minutter. Derefter går alting galt. Helvede bryder løs med andre ord. Besætningen dør enten ved interne skænderier på grund af skizofreni og psykisk ustabilitet eller også bliver de alle udslettet på grund af rumvæsner og andre aliens eller også enten styrter deres rumskib ned eller helt enkelt eksploderer på grund af sabotage.

Køkkenscenerne er det eneste standpunkt, vi som publikum har, som noget der føles trygt, hjemligt, idyllisk og nærmest familiært. Det er det eneste genkendelige, vi kan forholde os til. Og ydermere det eneste vi har at støtte os op ad for at opretholde og indfri illusionen om en dagligdag (i rummet) som noget genkendeligt og altså derfor trygt. Men illusionen brister altid. Det er det underfundige og finurlige i, at science fiction genrens rumskibsfilm gennem 40 år har skabt en illusion om et liv i rummet med alt, hvad der dertil hører, og påtager sig en narrativ rolle samt fællesnævner og visualiserer en fremtid, der ligesom illusionen brister. Vi ved bedre anno 2009.

I disse fælles køkkenscener på filmene har jeg frosset skærmbilledet præcis dér, hvor scenen er mest hjemlig/idyllisk og affotograferet øjeblikket med et Polaroid kamera. Samtlige fotos ejer alle et helt særligt blågrønt, halvsløret farveudtryk dels pga. Polaroid kameraets analoge anti-højteknologiske formåen og dels pga. computerskærmen men alle bidrager de til en smuk, dramatisk og effektfuld æstetik. Dette udtryk forstærkes yderligere ved at forstørre alle fotos til 41 x 50 cm. Dette gøres udelukkende for at skabe et mere overvældende udtryk og kæle for Polaroid fotoets fantastiske og voluminøse farvespektre.

Til udstillingen byggede et stort rektangulært rum hvor de 20 Polaroid fotos blev hængt op. Det var meningen, at dette rum skulle holdes enkelt, sterilt og klinisk men stadig neutralt nok til ikke at imitere noget fra et rumskib men derimod kun antyde dette perifert.

Dette blev gjort ved hjælp af bl.a. et hvidt gulvtæppe til at gøre rummet mere lydisoleret. Derudover vil blev der lagt lysstofrør rundt langs gulv, hjørner og loft for at skabe en særlig atmosfære fordi lysstofrør rent visuelt arbejder fantastisk sammen med selve lyskilderne, der er gengivet på fotografierne. Hovedsagen var, at publikum trådte ind i det opbyggede rum, hvor den særlige atmosfære og æstetik berørte samt skærpede iagttagerens sanser.

Ydermere lavede jeg en kort lydperformance på selve ferniseringsdagen inde i min installation. Dels fordi jeg var af den overbevisning at den lyd jeg arbejdede med gav en ekstra dimension til installationen (selvom disse hver for sig uden problemer kan klare sig isoleret) og dels fordi min installation var mere eller mindre lydisoleret hvilket gav bedre lyd end i selve udstillingslokalet.

Udstillingen kører indtil den 23. august

En enkelt anmeldelse af udstillingen af Fyens Stiftstidende kan læses her

IMG_2423 IMG_2424

IMG_2433 IMG_2432 IMG_2434

IMG_2579 IMG_2577

clip_image001clip_image002clip_image003clip_image004clip_image005clip_image006clip_image007clip_image008clip_image009clip_image0010clip_image0011clip_image0012clip_image0013clip_image0014clip_image0015clip_image0016clip_image0017clip_image0018clip_image0019clip_image0020

Advertisements

~ af Brian Ravnholt Jepsen på juni 22, 2009.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: