“KP”, og “Exxos Exwife”

For tiden er jeg med på 2 udstillinger.

Den ene er KP (Kunstnernes Påskeudstillingen) i Århus Kunstbygning, hvor jeg har 4 polaroid fotos fra min og min ven Søren Petersens (A-Kassen) tur gennem Italien i sommeren 2003. Alle 4 er kørt op i en større størrelse (40 x 52 cm) således at selve grundformen på polaroidet bevares men selve motivet bliver endnu mere kornet og polaroidets 70’er farvede valør kommer endnu mere til udtryk. Et par fotos fra udstillingen kommer nedenfor.

\ \

\ \

http://kp-spring.dk/kp08/kp08_index.html

( Fotos fra KP )

Den anden udstilling er Exxos Exwife i Næstved Kunstforening, som er en gruppeudstilling. Udover mig deltager : Kristian Byskov, Morten Bech Jensen, Kasper Hesselbjerg, Robert Alex Petersen, Janus Ahrens Høm, A-Kassen (Søren Petersen, Christian Bretton-Meyer, Tommy Petersen, Morten Steen Hebsgaard), Andreas Rasmussen, Jan Danebod, Morten Gersager Abel, Peter Olsen og Søren Bjørn.

Værket jeg har med hedder “Rocking Hut – Rituals Of The Shaman In The Quest For Unknown Pleasures” og det fortjener et par ord samt nogle fotos nederst. Derudover lavede jeg to performances til ferniseringen, som begge foregik i inde mit værk. Den sidste af dem blev optaget men varer knap 20 minutter og vil derfor fylde for meget herinde. Hvis man ønsker at se videoen kan det arrangeres. Der vil dog være 2 små uddrag af performancen nederst.

Tipien er både boligen og samlingspunktet for et arbitrært folkefærd. Det er spændingen omkring dét at bygge noget der synes tilnærmeligt ved første øjekast men lidt efter lidt går det op for én at værket, tipien, er hermetisk lukket – no trespassing på en måde. På nær shamanen. Han ejer nøglen til at gå ind i hytten og via rituelle udskejelser og seancetransformation kan han således bruges som medium til at hidkalde ånder, puste liv i artefakter og være talsmand for folket – de sætter ders lid til ham.

Jeg har forsøgt at udleve shamanens rolle og bistå han hverv set i et kontemporært lys. Dels er dette forsøgt med performance/musik der bruger lyd som instrumentet til at overgå, transcendere, til en anden virkelighed/tilstand. Og dels er selve problematikken eksklusivitet/inklusivitet et interessant ærinde. Publikum ser på tipien og er velvidende at der sidder en person derinde og via musik skaber en sfære men det er ej muligt at se denne person – kun via en live transmission der bliver vist på et tv kan publikum få indblik i de rituelle udfoldelser der er tilstede.

“Rocking Hut” udtales på samme måde som Robin Hood og velvidende at han tog fra de rige og gav til de fattige skal denne analogi forståes i overført betydning som ren metafor. Den rige er her shamanen som giver ud af sine rituelle kundskaber og tilfører de fattige publikum/folket som sætter deres lid til en seance, der kan tilføre dem deres liv og håb større indsigt i en grum tid – en slags forsoningsprincip med forhåbning.

Begge udstillinger kører til 20 april.

( Fotos fra Exxos Exwife )

Se mere på :

http://www.kopenhagen.dk/billeder/reportage/exxos_exwife_kunstforeningen_for_naestved_og_omegn/

~ af Brian Ravnholt Jepsen på april 13, 2008.

3 kommentarer to ““KP”, og “Exxos Exwife””

  1. Fedt. Jeg så faktisk udstillingen Exxos Exwife. Den var ret god syntes jeg. Faktisk udstillede min storebror, Andreas Rasmussen, der også. Sjovt sammentræf.

  2. Det er løgn! Er Andreas din bror? Sejt nok 🙂 Men Andreas er jo en herlig clubkid knægt som jeg har brugt mange fornøjelige timer i selskab med. Og ja, jeg syntes også udstillingen var enormt dynamisk og knaldgod. Lidt en anden boldgade end deres normale malerier på vægge 🙂

  3. Ja, jeg tænkte nok der var noget clubbing i ham.

Skriv et svar

 
